Bodkulienka sa rozletela do sveta

Ako sa Bodkulienka spolu s lentilkami do sveta rozletela


 


“Deti by najradšej začali tančekom lienok. A bodkovanými rukavičkami. A potom básničkami,” povedala riaditeľka materskej škôlky na Švantnerovej ulici v bratislavskej Dúbravke, pani Gabika.”Jasné, program volia deti,” súhlasili sme všetci naraz-ja za básničky, Saška za obrázky a Petra za svoje detské knižky a aj ako krstná mama Bodkulienky. A tak aj bolo. Pripravený-nepripravený scenár si našiel svoje. Spontánne a veselo. Pani Gabika nás predstavila,-a potom sa predstavovali deti-rozprávka priamo v realite. 


Po čarovnom lienkovom tančeku som začala hovoriť básničku o Bodkulienke-po prvých slovách sa škôlkari pridali a odrecitovali celú. Keď som sa pýtala na obľúbenú básničku, v momente zaznelo Ara tára, divy stvára…Čo budem tajiť, zaskočili ma-a všetkých. V dobrom. Je to básnička na ktorej sa asi najviac ‘láme jazýček’. Jeden chlapček z tých, čo sa prihlásili, vyšiel dopredu, začal ju recitovať-a opäť spolu so všetkými ostatnými ju zarecitol bez chybičky. Dievčatko s bodkovanými rukavičkami ‘zahralo’ rozhovor dvoch lienok-išli spolu na kúpalisko a najlepšie im bolo vo vírivke. Uvažovala som, na ktorom kúpalisku je vírivka-a odpoveď bola jasná: na tom, čo je vo fantázii dievčatka. Hoci, spojenie s realitou nechýbalo. Prezradilo mi, že bolo niekde vo vírivke a tam sa jej páčilo-a tak ju zaradila do svojho príbehu a dopriala aj bodkovaným rukavičkám-presnejšie, lienkam. Deti vedeli, že Petra Nagyová-Džerengová prišla spolu s príbehmi z detskej knižky o Kláre-a mátohách, a iglu, a Tity. Čítala im tak akoby takisto bola práve v príbehu-a deti s ňou. Reagovali-smiali sa, zľakli, znovu rozosmiali-príbeh sa im ‘premietal’ rovno na tváričkách. Zas a znova, jej knižky takisto vedia naspamäť vrátane obrázkov ilustrátorky Kataríny Gasko.


A ľahko odhalili, prečo je s nami Peťka takisto-predsa ako krstná mama Bodkulienky. Knižku Bodkulienka rovnako vedeli spamäti nielen  básničkami ‘písmenkovo’, ale aj obrázkovo tak ako ju ilustrovala Alexandra L. Kališová. A keby len to-kreslili nielen básničky, čo už v knižke na svete sú, ale aj pokračovanie. Mali sme hádať, ktorá básnička je na obrázku, čo podľa knižky namaľovali. Snažili sme sa všetky tri, ja, Saška aj Peťka. No rovnako úprimné sme pri jednom obrázku priznali-isté si veru nie sme…Keď však chlapček, čo obrázok kreslil prehlásil, že je to Mravček varí…-zrazu nám svitlo. Hoci na obrázku v knižke mravčekovia pre celé mravenisko ešte iba varia v tráve…na chlapčekovom je už rovno mravenisko a mravčekovia tešiaci sa na obed-už je predsa navarený-také jednoduché! Takisto pri pohľade na obrázok so slonom a myškou nám síce bolo jasné, že to bude básnička Ja som veľký, ja som slon…ale obrázok ako v knižke, keď slon ‘sprchuje’ myšku celú od blata-to nebol. Tu boli slon aj myška čistí-a zas sme našťastie nakoniec uspeli, hoci už dávno nie sme škôlkari-to je predsa myška a slon už po sprchovaní, obaja spokojní a umytí! 


Keď ilustrátorka Saška ukázala Bodkulienku nakreslenú špeciálne na krst-s farebnými a bielymi bodkami-nie bežnými čiernymi,- a ja som prečítala básničku napísanú na krst o tom, ako si Bodkulienka mení ‘bodky’ z čiernych na farebné, keď má radosť a na biele-keď ide na slávnosť-škôlkari v momente rozpoznali, že sa bude krstiť farebnými lentilkami a nie sú vo veľkom pohári na stole len tak. Krstná mama Peťka popriala Bodkulienke nech sa s dobrými správami, čo prináša, rozletí do celého sveta-a lentilky sa zatiaľ rozleteli-na tácku pod nimi. Na veľký papier na tabuli Saška nakreslila jedným ťahom Bodkulienku, obrysy, a detí ju vymaľovávali-opäť sme sa všetci usmievali. Hoci Saškina špeciálne krstová ňou vyfarbená lienka mala farebné bodky, tá v podaní škôlkarov bola rovno celá viacfarebná a aj každá bodka mala farieb naraz viac. 


Fantázia-každá iná, stále krásna a príťažlivá-a zároveň úplne reálna a v našej realite tak vítaná. A asi spojenie fantázie a skutočnosti, čo žijeme, je pre rovnováhu dobrého žitia to dôležité. Kým my to vieme pomenovať slovami a hovoriť o tom, deti to jednoducho majú v sebe. Dar, čo verím-v každom srdci bez ohľadu na číslo veku-trvá. A tak hoci sme sa v škôlke zišli všetci s možno trošku odlišnými číslami veku,  podstata, čo trvá, nás zázračne a zároveň aj skutočne-v skutočnosti-spojila. Iná ako skutočne fantazijná nebola ani otázka dievčatka, čo som dostala pri podpisovaní Bodkulienky.”A prečo sa Barborka v knižke, čo ide na motorke, volá Barborka?” -“Lebo také má meno, volá sa Barborka,” hovorím. Cítim, že dievčatko uvažuje…Tak dodám:”A prečo sa ty voláš tak ako sa voláš?”-”Lebo mama mi vymyslela také meno,” hovorí škôlkarka.”Vidíš, asi aj Barborke vymyslela mama také meno, možno…,prosto, volá sa Barborka,”opakujem a zdá sa, že dievčatko začína byť s odpoveďou spokojné. 


Možno vyváženie fantázie a skutočnosti nie je vždy jednoduché a nie vždy sa dá ‘chytiť’ na prvý pokus, ale určite ostáva krásne a potrebné. A asi o to ide. Práve toto spojenie nechýba ani v kresbách ilustrátorky Sašky. Hoci je Bodkulienka z krajiny rozprávky, tak ako správna lienka má šesť nožičiek. Či štyri ručičky a dve nožičky? Každopádne, šesť končatín a tak to deti nemýli.”Viete, v niektorých knižkách má lienka štyri a ťažko to potom deťom, keď vidia ako je to naozaj, vysvetľujeme,” dozvedeli sme sa v škôlke. A deti s číslom veku 3 - až tesne pred základnou školou - nám bez jedného slova, len samými sebou pripomenuli a potvrdili: spojenie sna fantázie a čara skutočnej prítomnosti práve teraz je možno to, čo voláme pekný, príjemný, hodnotný a zároveň veselý, radostný život. Nech žije žitý-aj, no nielen v knižke. 


 


Maja Kadlečíková

copyright © 2007-2024 MŠ Švantnerova
www.mssvantnerova.sk     Miro Perdoch Web Design
Miro Perdoch Web Design

POMOC

Pre túto sekciu nie je k dispozícii manuál.

Zoznam študentov krúžku angličtiny

1. Skupina (1. a 2. trieda)
Utorky a štvrtky 14:50 - 15:20 hod.
Bakayová Zuzana
2. trieda
Brenčičová Natália
2. trieda
Broš Samuel
2. trieda
Chmelová Lenka
1. trieda
Čorba Dárius
2. trieda
Dubovská Elena
2. trieda
Gajdoš Martin
2. trieda
Geletová Tamara
2. trieda
Martinovičová Hana
1. trieda
Mižák Martin
1. trieda
Uška Juraj
1. trieda
Wallner Felix
2. trieda
2. Skupina - Pokročilí (4.A a 4.B trieda)
Utorky a štvrtky 15:20 - 15:50 hod.
Buriánková Radka
4.A
Čipáková Ema
4.A
Danková Ella
4.A
Dekan Rastislav
2. trieda
Dostál Dávid
4.A
Eglová Olívia
4.A
Hatalová Natália
4.B
Mižáková Veronika
4.B
Pavlíková Yasmín
4.A
Patoprstá Lea
4.B
Perďochová Dominika
4.B
Popluhárová Paula
4.A
Sedláková Katarína
4.A
Šrámková Klára
4.A
Žilinčár Dominik
2. trieda
3. Skupina - Začiatočníci (4.A a 4.B trieda)
Utorky a štvrtky 15:55 - 16:25 hod.
Bokoch Illia
4.A
Ďurkovský Stanislav
4.A
Guraničová Lenka
4.B
Nevlahová Alexandra
4.B
Pápežová Nina
4.B
Sádovský Miloš
4.A
Somorovský Samuel
4.B
Uheríková Ella
4.A

Zoznam študentov Tanečného krúžku

1. Skupina
Pondelky 14:50 - 15:20 hod.
Bakayová Zuzana
2. trieda
Bernátová Emma
2. trieda
Bolebruchova Miriam
2. trieda
Brenčicová Natália
2. trieda
Čorba Dárius
2. trieda
Dekan Rastislav
2. trieda
Dubovská Elena
2. trieda
Geletová Tamara
2. trieda
Kostková Paulína
2. trieda
Martinovičová Hana
1. trieda
Rybáriková Natália
1. trieda
Valovičová Nela
1. trieda
Wallner Felix
2. trieda
Žilinčár Dominik
2. trieda
2. Skupina
Pondelky 15:25 - 15:55 hod.
Belfi Michal
4.A trieda
Bokoch Illia
4.A trieda
Čipáková Emma
4.A trieda
Danková Ella
4.A trieda
Dostál Dávid
4.A trieda
Ďurkovský Stanislav
4.A trieda
Eglová Olívia
4.A trieda
Hudáková Natália
4.A trieda
Masár Matias
4.A trieda
Pálfiová Hana
4.B trieda
Popluharova Paulína
4.A trieda
Sedláková Katarína
4.A trieda
Stránsky Michal
4.A trieda
Uheríková Ella
4.A trieda
Válová Dominika
4.A trieda
3. Skupina
Pondelky 16:00 - 16:30 hod.
Agalarev Tomáš
4.B trieda
Belica Lukáš
4.B trieda
Bohumelová Natália
4.B trieda
Brusáková Natália
4.B trieda
Čibová Veronika
4.B trieda
Guraničová Lenka
4.B trieda
Hatalová Natália
4.B trieda
Karaffová Katarína
4.B trieda
Miča Filip
4.B trieda
Mihálik Adam
4.B trieda
Mižáková Veronika
4.B trieda
Nevlahová Alexandra
4.B trieda
Pápežová Nina
4.B trieda
Patoprstá Lea
4.B trieda
Perďochová Dominika
4.B trieda
Slížiková Elena
4.B trieda
Somorovský Samuel
4.B trieda
Ušiaková Mia
4.B trieda
Vlachová Emily
4.B trieda

Legenda alergénov

Skupina 1
Obilniny obsahujúce lepok (pšenica, raž, jačmeň, ovos, špalda, kamut alebo iné hybridné odrody) a výrobky z nich.
Skupina 2
Kôrovce a výrobky z nich
Skupina 3
Vajcia a výrobky z nich
Skupina 4
Ryby a výrobky z nich
Skupina 5
Arašidy a výrobky z nich
Skupina 6
Sójové zrná a výrobky z nich
Skupina 7
Mlieko a výrobky z neho, vrátane laktózy
Skupina 8
Orechy, ktorými sú mandle, lieskové orechy, vlašské orechy, kešu, pekanové orechy, para orechy, pistácie, makadamové orechy a queenslandské orechy a výrobky z nich
Skupina 9
Zeler a výrobky z neho
Skupina 10
Horčica a výrobky z nej
Skupina 11
Sezamové semená a výrobky z nich
Skupina 12
Oxid siričitý a siričitany v koncentráciách vyšších ako 10 mg/kg alebo 10 mg/l
Skupina 13
Vlčí bôb a výrobky z neho
Skupina 14
Mäkkýše a výrobky z nich

Reklamačné podmienky

Predávajúci zodpovedá za výrobné vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim.
Predávajúci nezodpovedá za vady spôsobené prepravou zabezpečovanou Slovenskou poštou a.s..
Predávajúci nezodpovedá za vady spôsobené hrubým alebo nesprávnym zaobchádzaním s produktom.
S prípadnou reklamáciou našich produktov sa obracajte na remini@remini.sk.
V prípade doručenia na dobierku si obsah zásielky skontrolujte ihneď po jej prevzatí. Ak je tovar zjavne poškodený následkom dopravy, žiadajte náhradu od Slovenská pošta a.s.