PROJEKT: O TROCH GROŠOCH (IBM)

Ak máme záujem, aby jedného dňa naše deti dokázali rozvážne nakladať s peniazmi, začnime už v predškolskom veku. A hoci je zvládanie mesačného rozpočtu obzvlášť ťažkou témou i pre mnohých dospelých, napriek tomu môžete začať už teraz s jednoduchými hrami, ktoré deti naučia vnímať hodnotu peňazí reálnejšie. Výskumy potvrdzujú, že slovné inštrukcie sú v tomto prípade ďaleko menej účinné ako osobné skúsenosti. "Ak si chceš niečo kúpiť, musíš si na to počkať."


 

Toto je veľmi ťažké pre ľudí v akomkoľvek veku. Táto schopnosť, oddialiť si potešenie, dokáže dokonca predpovedať, aké úspešné dieťa bude, keď vyrastie. Deti v tomto veku by sa mali učiť, že ak niečo skutočne chcú, musia si na to počkať a ušetriť peniaze. Aj s touto lekciou ich môžeme oboznámiť prostredníctvom hry. Pozrite si nižšie niekoľko aktivít, ktoré deti určite budú baviť.

Ciele projektu

1. V spoluúčasti rodičovskej verejnosti oboznamovať deti s finančnou gramotnosťou a tak pripravovať deti pre život.

 

2. S využitím digitálnych technológií priblížiť deťom rôzne druhy peňazí.

 

3. Na otvorenej hodine prezentovať matematické a finančné schopnosti.

 

4. Medializácia projektu a informovanosť rodičovskej verejnosti na web stránke MŠ.

Aktivity na učenie finančnej gramotnosti pre 3 – 6 ročné deti:

1 | Dovoľme deťom spoznať všetky mince i bankovky

 

Ukážme deťom všetky peniaze, aké máme. Dovoľme im, nech si ich ohmatajú, preštudujú a prípadne im povedzte niečo z histórie. Povedzme im na príkladoch vecí, akú majú hodnotu. Aktivita: Práca s lupou, digitálnym mikroskopom, kreslenie návrhov, odtláčanie mincí do modelíny, frotáž mincí, vyhľadávanie stratených mincí detektorom kovov...

 

2 | Navštívme spolu banku

 

Pre deti je banka i účet v banke veľmi abstraktná vec. Urobme si spoločný výlet do banky a priblížme dieťaťu, ako banka nakladá s vašimi peniazmi. Aktivita: s rodičmi sa deti oboznámia s fungovaním banky a novými pojmami, tvorivé návrhy bankomatu a pokladne

 

3 | Vytvorme si 3 sklenené poháriky s nálepkami „Šetrím“, „Míňam“ a „Darujem“.

 

Vždy keď dieťa dostane peniaze na narodeniny alebo za splnenie nejakých povinností, rozdeľte peniaze rovnomerne do týchto 3 pohárikov. Pohárik „Míňam“ mu ponechajme na malé nákupy ako sladkosti, nálepky a pod. Peniaze v poháriku „Šetrím“ by mali slúžiť na nákup drahších vecí. Uistime sa, že dieťatko si dá reálny cieľ a dokáže si to ušetriť napríklad v horizonte 1 mesiaca. Peniaze v poháriku „Darujem“ by malo dieťa darovať iba niekomu, na kom ste sa spoločne dohodli a viete, že jeho situácia je naozaj zlá. Tento pohárik by mal tiež slúžiť na kúpu darčekov pre kamarátov alebo rodinu. Takáto aktivita deťom dáva príležitosť učiť sa byť trpezlivým, čakať a naučiť sa šetriť peniaze. Aktivita: v rodine so skutočnými financiami, v škôlke s fiktívnym platidlom (žetón), vlastné pokladničky „Šetrím“, „Míňam“ a „Darujem“.

 

4 | Povedzme mu o svojej práci „profesie“

 

Povedzme dieťaťu o svojej práci a prečo vám v nej dávajú za váš výkon peniaze. Priblížte im realitu, ako v skutočnosti k ľuďom peniaze prichádzajú.

 

Aktivita: rozprávanie, námetové hry, hranie rolí – fotografovanie a reportáže deťmi

 

5 | Umožnime dieťaťu zarábať si vlastné peniaze

 

Vymyslime si systém, ako bude môcť dieťa zarábať peniaze od nás (fiktívne). Napr. ak pripraví niečo zaujímavé, pomôže... Vopred si stanovíme cenu a podmienky, ktoré musia byť splnené. V žiadnom prípade dieťa neodmeňujeme finančne za upratanie izby alebo čohokoľvek, čo bude patriť k jeho základným povinnostiam v domácnosti. Odmeňujeme len za niečo EXTRA.

 

Aktivita: v rodine, určenie pravidiel - hodnotenie žetónmi

 

6 | Hrajme sa na obchod

 

Zahrajme sa na predavačku a nakupujúceho. Pripravíme si cenovky, fiktívne peniaze a simulujeme reálne situácie.

 

Aktivita: hra na obchodníkov, manipulácia „s peniazmi“, počítanie, váženie potravín

 

7 | Pripravme si spoločne nákupný zoznam

 

Pred nakupovaním si spolu spíšeme (obrázkový zoznam), čo budete potrebovať. Keď budeme v obchode, spoločne si zoznam čítame a posielame dieťa pre tieto položky.

 

Aktivita: s rodičmi, exkurzia do obchodných reťazcov

 

8 | Ukazujme prepojenia odkiaľ tovar pochádza

 

Využijeme príležitosť, keď nakupujeme v obchode jednotlivé veci a hovoríme o tom, odkiaľ sa vzali v obchode vajíčka, mrkva, mäso či ryža.

 

Aktivita: s rodičmi, rozhovor „odkiaľ prišli potraviny do obchodu?“, vyhľadávanie krajiny pôvodu na internete

 

9| Hovoríme o veciach, ktoré potrebujeme a ktoré chceme

 

Aktivita: Spravíme si zoznam vecí, ktoré potrebujeme k bežnému životu ( potraviny, drogéria a pod. ) a tých, ktoré nás tešia. Poprosíme dieťa, aby premýšľalo, čo z toho sú veci, ktoré chceme a ktoré "musíme" kupovať. Na všetko dáme cenovky a do stredu položíme obnos peňazí, ktorý máme na nákup vyčlenený (fiktívny plat). Potom dávame do košíka potrebné veci a vyčíslime ich. Snažíme sa dieťaťu ukázať, že nie je možné z obnosu peňazí, ktorý máme k dispozícii kúpiť všetko, čo vám robí radosť, inak by vám nezostali financie na to, čo skutočne potrebujete na prežitie.

 

10 | Nájdime rozprávky, ktoré nám pomôžu

 

Existujú rozprávky, ktoré približujú deťom túto oblasť. Skúsime pátrať a možno tiež nájdeme nejakú obľúbenú postavičku, ktorá deťom v tomto snažení pomôže.

 

Aktivita: O Troch grošoch, dramatizácia, rozhovor, analýza deja a postáv, ponaučenie hospodárenia s financiami

 

Aktivita 1:

 
  • Exkurzia do banky
  • Navrhni bankomat, pokladňu – tvorivá aktivita v spolupráci s rodičmi
 

Aktivita 2:

 
  • Pozorovanie peňazí pod mikroskopom
  • Návrhy vlastných peňazí
 

Aktivita 3:

 
  • Hry na profesie, získavanie finančnej odmeny „šetrím“
  • Otvorená hodina pre verejnosť
 

Aktivita 4:

 
  • Obchodníci „míňam”
  • Exkurzia do obchodných reťazcov
  • Darček pre kamaráta „darujem”
copyright © 2007-2024 MŠ Švantnerova
www.mssvantnerova.sk     Miro Perdoch Web Design
Miro Perdoch Web Design

POMOC

Pre túto sekciu nie je k dispozícii manuál.

Zoznam študentov krúžku angličtiny

1. Skupina (1. a 2. trieda)
Utorky a štvrtky 14:50 - 15:20 hod.
Bakayová Zuzana
2. trieda
Brenčičová Natália
2. trieda
Broš Samuel
2. trieda
Chmelová Lenka
1. trieda
Čorba Dárius
2. trieda
Dubovská Elena
2. trieda
Gajdoš Martin
2. trieda
Geletová Tamara
2. trieda
Martinovičová Hana
1. trieda
Mižák Martin
1. trieda
Uška Juraj
1. trieda
Wallner Felix
2. trieda
2. Skupina - Pokročilí (4.A a 4.B trieda)
Utorky a štvrtky 15:20 - 15:50 hod.
Buriánková Radka
4.A
Čipáková Ema
4.A
Danková Ella
4.A
Dekan Rastislav
2. trieda
Dostál Dávid
4.A
Eglová Olívia
4.A
Hatalová Natália
4.B
Mižáková Veronika
4.B
Pavlíková Yasmín
4.A
Patoprstá Lea
4.B
Perďochová Dominika
4.B
Popluhárová Paula
4.A
Sedláková Katarína
4.A
Šrámková Klára
4.A
Žilinčár Dominik
2. trieda
3. Skupina - Začiatočníci (4.A a 4.B trieda)
Utorky a štvrtky 15:55 - 16:25 hod.
Bokoch Illia
4.A
Ďurkovský Stanislav
4.A
Guraničová Lenka
4.B
Nevlahová Alexandra
4.B
Pápežová Nina
4.B
Sádovský Miloš
4.A
Somorovský Samuel
4.B
Uheríková Ella
4.A

Zoznam študentov Tanečného krúžku

1. Skupina
Pondelky 14:50 - 15:20 hod.
Bakayová Zuzana
2. trieda
Bernátová Emma
2. trieda
Bolebruchova Miriam
2. trieda
Brenčicová Natália
2. trieda
Čorba Dárius
2. trieda
Dekan Rastislav
2. trieda
Dubovská Elena
2. trieda
Geletová Tamara
2. trieda
Kostková Paulína
2. trieda
Martinovičová Hana
1. trieda
Rybáriková Natália
1. trieda
Valovičová Nela
1. trieda
Wallner Felix
2. trieda
Žilinčár Dominik
2. trieda
2. Skupina
Pondelky 15:25 - 15:55 hod.
Belfi Michal
4.A trieda
Bokoch Illia
4.A trieda
Čipáková Emma
4.A trieda
Danková Ella
4.A trieda
Dostál Dávid
4.A trieda
Ďurkovský Stanislav
4.A trieda
Eglová Olívia
4.A trieda
Hudáková Natália
4.A trieda
Masár Matias
4.A trieda
Pálfiová Hana
4.B trieda
Popluharova Paulína
4.A trieda
Sedláková Katarína
4.A trieda
Stránsky Michal
4.A trieda
Uheríková Ella
4.A trieda
Válová Dominika
4.A trieda
3. Skupina
Pondelky 16:00 - 16:30 hod.
Agalarev Tomáš
4.B trieda
Belica Lukáš
4.B trieda
Bohumelová Natália
4.B trieda
Brusáková Natália
4.B trieda
Čibová Veronika
4.B trieda
Guraničová Lenka
4.B trieda
Hatalová Natália
4.B trieda
Karaffová Katarína
4.B trieda
Miča Filip
4.B trieda
Mihálik Adam
4.B trieda
Mižáková Veronika
4.B trieda
Nevlahová Alexandra
4.B trieda
Pápežová Nina
4.B trieda
Patoprstá Lea
4.B trieda
Perďochová Dominika
4.B trieda
Slížiková Elena
4.B trieda
Somorovský Samuel
4.B trieda
Ušiaková Mia
4.B trieda
Vlachová Emily
4.B trieda

Legenda alergénov

Skupina 1
Obilniny obsahujúce lepok (pšenica, raž, jačmeň, ovos, špalda, kamut alebo iné hybridné odrody) a výrobky z nich.
Skupina 2
Kôrovce a výrobky z nich
Skupina 3
Vajcia a výrobky z nich
Skupina 4
Ryby a výrobky z nich
Skupina 5
Arašidy a výrobky z nich
Skupina 6
Sójové zrná a výrobky z nich
Skupina 7
Mlieko a výrobky z neho, vrátane laktózy
Skupina 8
Orechy, ktorými sú mandle, lieskové orechy, vlašské orechy, kešu, pekanové orechy, para orechy, pistácie, makadamové orechy a queenslandské orechy a výrobky z nich
Skupina 9
Zeler a výrobky z neho
Skupina 10
Horčica a výrobky z nej
Skupina 11
Sezamové semená a výrobky z nich
Skupina 12
Oxid siričitý a siričitany v koncentráciách vyšších ako 10 mg/kg alebo 10 mg/l
Skupina 13
Vlčí bôb a výrobky z neho
Skupina 14
Mäkkýše a výrobky z nich

Reklamačné podmienky

Predávajúci zodpovedá za výrobné vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim.
Predávajúci nezodpovedá za vady spôsobené prepravou zabezpečovanou Slovenskou poštou a.s..
Predávajúci nezodpovedá za vady spôsobené hrubým alebo nesprávnym zaobchádzaním s produktom.
S prípadnou reklamáciou našich produktov sa obracajte na remini@remini.sk.
V prípade doručenia na dobierku si obsah zásielky skontrolujte ihneď po jej prevzatí. Ak je tovar zjavne poškodený následkom dopravy, žiadajte náhradu od Slovenská pošta a.s.