Metódy predčitateľskej gramotnosti
Rozvoj predčitateľskej gramotnosti v materských školách sa realizuje uplatňovaním inovatívnych špecifických metód, rozvíjaním aktívneho počúvania s porozumením, čítaním rozprávok, veršov, príbehov s detským hrdinom, spoluprácou so školskými knižnicami a pod.
V neposlednom rade ide najmä o podnetné prostredie, plné písmen a číslic, rôzne centrá gramotnosti, písacie potreby, knižný fond, časopisecká literatúra a mnoho ďalších.
Okrem metód rozvíjajúcich predčitateľskú gramotnosť, ako sú metóda lona, metóda kalendár, metóda slovná banka, metóda tvorby pravidiel, metóda tvorby kníh a časopisov, metóda tvorby pojmovej mapy, metóda tajničky či maľovaného čítania, menovky detí na skrinkách, či označenie detských portfólií, označenie výtvarných a iných produktov menami detí.
K ďalším metódam rozvíjania predčitateľskej gramotnosti, ktoré v našej materskej škole využívame sú:
- Rôzne informačné tabule a postery
- Dať myšlienku do slov, slová na papier - zaznamenávame myšlienky detí
- Písanie denníkov pomocou dospelého – Kniha priateľstva
- Ranné odkazy
- Hlasné čítanie
- Zapisovanie detských výrokov
- Výtvarné a dramatické stvárnenie