CIELE
- Posilniť pozitívny vzťah ku knihám a čítaniu a budovanie čitateľského sebavedomia a zručností u detí.
- Doplniť triedne knižnice v triedach materskej školy pre deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné.
- Vybudovať alebo doplniť knižnicu, aby sa stala strategickým miestom, ktoré je v triede prístupné deťom.
- Výber kníh prispôsobiť individuálnym záujmom a aktuálnym schopnostiam a potrebám detí.
- Knihy pre deti vyberať tak, aby boli pre deti atraktívne, posilnili ich motiváciu hľadať v knihe zážitok a „čítať“ dobrovoľne.
- Správny výber kníh je predpokladom k tomu, aby sa deti stali samostatnými čitateľmi.
- Zvoliť aktivity s knihami, aby boli pre deti zaujímavé a inovatívne.
- Zapojiť do projektu aj rodinu.
AKTIVITY, FORMY ČINNOSTÍ
Čítame pre radosť – predčitateľská gramotnosť detí
Využívanie kníh na vyučovaní
Čitateľské krúžky s rodičmi, starými rodičmi
Predčítavanie kníh učiteľkou
Tematické dni/týždne na motívy knihy
Voľné čítanie detí v škole s rodičmi
Možnosť zapožičania kníh domov
Knižnica ako priestor na socializáciu
Výroba obalu na knihu, záložky do knihy
- So zakúpenými knihami využijeme rôzne formy práce.
- Knižné prekvapenia: na jednu tému vytvorí pedagóg výstavku kníh rôzneho druhu /encyklopédie, odborné knihy, leporelá, časopisy...).
- Osobnosti čítajú deťom: rodičia, riaditeľka, starosta, starý rodič budú čítať jednotlivých triedach, pričom sa zamerajte na triedy, v ktorých plánujete prostredníctvom tohto projektu zriadiť alebo vybaviť triedne knižnice, literatúru podľa výberu.
- Rozstrihané básničky: deti budú skladať podľa predlohy rozstrihanú, ale známu báseň, Ilustrácia obsahu básne.
- Dramatizácia: deti budú pri dramatizácii reprodukovať voľne text podľa úloh v priestore, budú využívať gestá a mimiku. Pri dramatizácii využijú hranie rolí a scénky.
- Tvorba prediktabilných kníh: deti ilustrujú knihy s rovnakým textom.
- Denník prečítaného: deti spoločne s rodičmi vytvoria ilustráciami denník, ktoré v MŠ podľa ilustrácií reprodukujú kamarátom.
- Čítanie s predpovedaním: deti predpovedajú ako bude príbeh pokračovať a prečo si to myslia.
- Pantomíma: deti vyjadrujú pohybom nejakú časť prečítanej ukážky, ostatní hádajú, o ktorú postavu ide.
- Dokončenie príbehu: predpovedajú koniec príbehu.
- Súťaž - Mám básničku na jazýčku: súťaž v recitovaní