Čo by vlastne škôlkari mali vedieť o peniazoch? „Deti by mali vedieť, že peniaze sú súčasťou života, že ich dostávame za prácu, ktorú sme vykonali. Mali by sa o tom rozprávať, skúmať to, pýtať sa, hľadať riešenia a navrhovať, čo by sa s peniazmi dalo urobiť, no hlavne to, ako sa s nimi dá pomáhať. V neposlednom rade by sa mali naučiť aj to, ako si peniaze užiť,“ Aneta Chlebničanová, autorka metodickej príručky Možnosti rozvíjania finančnej gramotnosti u detí predškolského veku.
Peniaze sú prostriedkom pre zabezpečenie toho, čo POTREBUJEME, aby sme boli zdraví a v bezpečí. Peniaze sú taktiež prostriedkom, aby sme si zabezpečili niečo, čo nepotrebujeme, ale CHCEME a túžime mať. V kategórii ,,CHCEM“ je ušľachtilé míňanie peňazí na pomoc druhým, ale aj uplatnenie finančných prostriedkov na realizáciu a splnenie vlastných túžob a snov...).
Cieľom rozvíjania matematickej gramotnosti nie je len osvojenie (nadobudnutie) si matematických pojmov, ale vytváranie situácií (navodzovanie modelových situácií), v ktorých má dieťa možnosť riešiť matematické problémya tým rozvíjať logické myslenie.
Aktivity zamerané na profesie
Pekáreň
V obore do 6 dieťa určí počítaním po jednej počet predmetov v skupine.
Vytvorí podľa daného vzoru (do 6 objektov) alebo pravidla jednoduchú postupnosť objektov.
Obchod
V obore do 10 dieťa určí počítaním po jednej počet predmetov v skupine.
Odhadom, aj vážením porovná dva predmety podľa veľkosti a počtu, vysloví odhad.
Rozhodne o pravdivosti jednoduchých tvrdení.
Pomocou určovania počtu rieši kontextové úlohy s jednou operáciou, kde sa pridáva, odoberá, dáva spolu a rozdeľuje.
Roztriedi objekty v skupine na základe určenej vlastnosti.
Stavba
Postaví stavbu z primeraného množstva (do 10) stavebnicových dielcov podľa predlohy, podľa pokynov, na danú tému.
Poskladá z primeraného množstva útvarov obrázok podľa predlohy, pokynov a na danú tému.
Podľa návrhu (schémy, náčrtu, predlohy) zhotoví daný predmet.
Banka
V obore do 10 určí počítaním po jednej počet predmetov v skupine.
Zrakovo identifikuje bankovku a priraďuje k nej hodnotovo počet mincí.
Vlastný grafický návrh bankovky.
Záver: hodnotenie/výplata za „prácu“ rozdelenie si financií na ŠETRÍM, MÍŇAM
Nákup v obchode, kalkulácia s vlastnými financiami.