Zapájame sa Výskumu čitateľských kompetencií detí v predškolskom veku. Podieľa sa na ňom APVV a Katedra knižničnej a informačnej vedy FifUK v Bratislave. Vedúcou projektu je prof. PhDr. Oľga Zápotočná, CSc.
Výskum sa bude realizovat v týždňoch od 6.6. do 10.6.2022 a od 20.6. do 24.6.2022.
Základným cieľom projektu je dlhodobejšie sledovanie efektívnosti nového Štátneho vzdelávacieho programu (ŠVP, 2016) v rámci vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia.
Prvoradým zámerom projektu je porozumenie významu vzdelávacieho prostredia materskej školy vo vzťahu k vývinu ranej jazykovej gramotnosti detí predškolského veku a jeho vplyvu na neskoršie čitateľské správanie.
Súčasťou výskumných zámerov je i využitie novej technológie v rámci výskumu čitateľských kompetencií
detí. Deti v predškolskom veku nám pomôžu overiť technológiu zaznamenávania očných pohybov (tzv. „eye-tracking“) počas čítania. Tá nám umožní sledovať rôzne faktory, ktoré ovplyvňujú kvalitu čítania a porozumenia.
Počas stretnutia sa bude sledovať očné pohyby dieťaťa v priebehu rôznych čitateľských aktivít. Vyšetrenie
detí bude zamerané na sledovanie niekoľkých ukazovateľov jazykovej gramotnosti:
1) skúšky pozornosti (metodológia eye-trackingu),
2) schopnosti počúvania (alebo čítania) a sledovania krátkych ilustrovaných príbehov/textov,
• deťom predškolského veku bude text čítaný a prezentovaný prostredníctvom ilustrovanej
detskej e-knižky,
3) schopnosti porozumenia – na konci dieťa dostane niekoľko otázok k vypočutým textom.
Maximálna dĺžka trvania stretnutia je 30-45 minút.
V rámci spolupráce na zbere údajov sa zo strany rodiča očakáva:
- získanie súhlasu rodičov s účasťou dieťaťa na výskume (Informovaný súhlas rodiča);
- vyplnenie krátkeho dotazníka rodičom (Dotazník podnetnosti rodinného prostredia).