Plač a „zrútenie“ po celom dni v škôlke. Psychologička vysvetľuje, čo sa deje

Nečudujte sa, ak po celom dni v škôlke alebo škole príde namiesto úsmevu a šťastného hrkútania kolaps. Plač a „zrútenie.“ Takto znie jeden z postrehov psychologičky, dr. Siggie Cohen, ktorými pripravuje rodičov (nie deti  na začiatok nového školského roka.



Či už máte doma škôlkara, prváka alebo staršieho školáka, zmena z letného režimu na školský býva občas tvrdá. Dokonca má svoje pomenovanie – „after-school restraint collapse.“ Čo sa vtedy deje? Prečo sa to stáva a ako deťom pomôcť v ťažkých  chvíľach?




Zrútenie po škôlke alebo škole


Psychológovia pojem „after-school restraint collapse“ používajú na situáciu, keď dieťa po návrate zo školy (alebo zo škôlky) doma náhle „vybuchne“ emóciami – je podráždené, plače, hnevá sa, háda, niekedy sa dokonca správa agresívne, alebo je úplne apatické a vyčerpané.


Prečo sa tento „kolaps“ či „zrútenie“ deje?


Dieťa má za sebou dlhý, fyzicky aj emočne náročný deň. Cez deň drží emócie „na uzde“, aby vyhovelo pravidlám, zvládalo vzťahy, prácu v skupine a nebolo v konflikte (a tiež sa drží, aby v škôlke či škole neplakalo). To vyžaduje veľa sebakontroly. Po celom dni v inštitúcii býva dieťa vyčerpané. Nové informácie, povinnosti, hluk, sociálne interakcie, to znamená veľké kognitívne a emočné preťaženie.


Až keď sa konečne stretne s rodičom (má svoju bezpečnú osobu), dieťa pustí všetko von. Doslova vyleje emócie na nás – pretože tam je to „dovolené.“ doma už nemusia „držať masku“. Cítia sa v bezpečí a uvoľnia všetko nahromadené napätie. Doma už nemusí „držať masku“. Cíti sa v bezpečí a uvoľní všetko nahromadené napätie.



Ak dieťa doma vybuchne, je to pre rodiča dobrá známka


Ak vaše dieťa doma „kolabuje“ a správa sa nepochopiteľne neznesiteľne (veď v škôlke si bol ok, tak prečo sa doma správaš ako vymenený?), nejde o znak, že dieťa je „nevychované“. Alebo že doma vám skáče po hlave. Je to prirodzená reakcia na záťaž a prejav dôvery, že doma môže byť samo sebou.


Typické prejavy zrútenia a kolapsu po škôlke a škole



  • plač „bez dôvodu“

  • hnev, záchvaty vzdoru

  • odmietanie komunikácie

  • hádky so súrodencami

  • fyzická únava, ležanie, „ničnerobenie“

  • niektoré deti sú naopak úplne tiché, uzavreté


Kedy je to častejšie:



  • v mladšom školskom veku alebo pri nástupe do škôlky/školy

  • u detí s citlivou povahou alebo vysokými nárokmi na seba

  • pri veľkom kolektíve, prísnych učiteľoch alebo náročnom programe


Psychologička radí, ako zvládnuť plač a zrútenie po škole


Namiesto otázok hneď po príchode mu doprajte „mäkké pristátie“: dajte mu jesť, ísť na prechádzku, zahrať sa v tichu alebo aj trochu obrazovky. Keď sa upokojí, až potom sa pýtajte, radí Dr. Siggie Cohen.


Ako môžu rodičia pomôcť:



  • Nedať hneď otázku: „Ako bolo v škole?“ – pre dieťa je to príliš široká a náročná otázka hneď po návrate.

  • Poskytnúť čas na decompression – malý rituál po príchode domov: desiata, obľúbená hra, ticho, pohyb vonku.

  • Bezpečná náruč – prijímať emócie, netrestať za ne, ale nastaviť hranice (napr. „vidím, že si nahnevaný, môžeš kričať, ale nie búchať do mňa“).

  • Predvídateľná rutina – deti sa cítia bezpečnejšie, keď vedia, čo ich po škole čaká.

  • Postupné spracovanie dňa – až keď sa dieťa upokojí, možno sa k zážitkom zo školy vracať cez konkrétne otázky („S kým si dnes sedel?“, „Čo bolo na desiatu?“).


Tipy na „mäkké pristátie“ podľa veku


Čo pomáha deťom vo veku 3 – 6 rokov?



  • jedlo/desiata: ponúknuť malú desiatu, pohár vody

  • Tiché hranie: Puzzle, stavebnice, maľovanie – aktivita, kde sa môže dieťa sústrediť a uvoľniť.

  • Fyzický kontakt: Objatie, podržanie ruky alebo na kolenách – dieťa cíti, že je bezpečné.

  • Krátka prechádzka: Zvlášť po dlhom dni, pomáha uvoľniť napätie.

  • Krátky rituál na upokojenie: Čítanie jednej knihy, upokojujúca hudba, jemná masáž rúk alebo nôh.


Zdroj: Predškolák Anna Veselá


https://rodinka.sk/predskolak/plac-a-zrutenie-po-celom-dni-v-skolke-alebo-skole-psychologicka-vysvetluje-co-sa-deje/ 


copyright © 2007-2025 MŠ Švantnerova
www.mssvantnerova.sk     Miro Perdoch Web Design
Miro Perdoch Web Design

POMOC

Pre túto sekciu nie je k dispozícii manuál.

Zoznam študentov krúžku angličtiny

1. Skupina (1. a 2. trieda)
Utorky a štvrtky 14:50 - 15:20 hod.
Bakayová Zuzana
2. trieda
Brenčičová Natália
2. trieda
Broš Samuel
2. trieda
Chmelová Lenka
1. trieda
Čorba Dárius
2. trieda
Dubovská Elena
2. trieda
Gajdoš Martin
2. trieda
Geletová Tamara
2. trieda
Martinovičová Hana
1. trieda
Mižák Martin
1. trieda
Uška Juraj
1. trieda
Wallner Felix
2. trieda
2. Skupina - Pokročilí (4.A a 4.B trieda)
Utorky a štvrtky 15:20 - 15:50 hod.
Buriánková Radka
4.A
Čipáková Ema
4.A
Danková Ella
4.A
Dekan Rastislav
2. trieda
Dostál Dávid
4.A
Eglová Olívia
4.A
Hatalová Natália
4.B
Mižáková Veronika
4.B
Pavlíková Yasmín
4.A
Patoprstá Lea
4.B
Perďochová Dominika
4.B
Popluhárová Paula
4.A
Sedláková Katarína
4.A
Šrámková Klára
4.A
Žilinčár Dominik
2. trieda
3. Skupina - Začiatočníci (4.A a 4.B trieda)
Utorky a štvrtky 15:55 - 16:25 hod.
Bokoch Illia
4.A
Ďurkovský Stanislav
4.A
Guraničová Lenka
4.B
Nevlahová Alexandra
4.B
Pápežová Nina
4.B
Sádovský Miloš
4.A
Somorovský Samuel
4.B
Uheríková Ella
4.A

Zoznam študentov Tanečného krúžku

1. Skupina
Pondelky 14:50 - 15:20 hod.
Bakayová Zuzana
2. trieda
Bernátová Emma
2. trieda
Bolebruchova Miriam
2. trieda
Brenčicová Natália
2. trieda
Čorba Dárius
2. trieda
Dekan Rastislav
2. trieda
Dubovská Elena
2. trieda
Geletová Tamara
2. trieda
Kostková Paulína
2. trieda
Martinovičová Hana
1. trieda
Rybáriková Natália
1. trieda
Valovičová Nela
1. trieda
Wallner Felix
2. trieda
Žilinčár Dominik
2. trieda
2. Skupina
Pondelky 15:25 - 15:55 hod.
Belfi Michal
4.A trieda
Bokoch Illia
4.A trieda
Čipáková Emma
4.A trieda
Danková Ella
4.A trieda
Dostál Dávid
4.A trieda
Ďurkovský Stanislav
4.A trieda
Eglová Olívia
4.A trieda
Hudáková Natália
4.A trieda
Masár Matias
4.A trieda
Pálfiová Hana
4.B trieda
Popluharova Paulína
4.A trieda
Sedláková Katarína
4.A trieda
Stránsky Michal
4.A trieda
Uheríková Ella
4.A trieda
Válová Dominika
4.A trieda
3. Skupina
Pondelky 16:00 - 16:30 hod.
Agalarev Tomáš
4.B trieda
Belica Lukáš
4.B trieda
Bohumelová Natália
4.B trieda
Brusáková Natália
4.B trieda
Čibová Veronika
4.B trieda
Guraničová Lenka
4.B trieda
Hatalová Natália
4.B trieda
Karaffová Katarína
4.B trieda
Miča Filip
4.B trieda
Mihálik Adam
4.B trieda
Mižáková Veronika
4.B trieda
Nevlahová Alexandra
4.B trieda
Pápežová Nina
4.B trieda
Patoprstá Lea
4.B trieda
Perďochová Dominika
4.B trieda
Slížiková Elena
4.B trieda
Somorovský Samuel
4.B trieda
Ušiaková Mia
4.B trieda
Vlachová Emily
4.B trieda

Legenda alergénov

Skupina 1
Obilniny obsahujúce lepok (pšenica, raž, jačmeň, ovos, špalda, kamut alebo iné hybridné odrody) a výrobky z nich.
Skupina 2
Kôrovce a výrobky z nich
Skupina 3
Vajcia a výrobky z nich
Skupina 4
Ryby a výrobky z nich
Skupina 5
Arašidy a výrobky z nich
Skupina 6
Sójové zrná a výrobky z nich
Skupina 7
Mlieko a výrobky z neho, vrátane laktózy
Skupina 8
Orechy, ktorými sú mandle, lieskové orechy, vlašské orechy, kešu, pekanové orechy, para orechy, pistácie, makadamové orechy a queenslandské orechy a výrobky z nich
Skupina 9
Zeler a výrobky z neho
Skupina 10
Horčica a výrobky z nej
Skupina 11
Sezamové semená a výrobky z nich
Skupina 12
Oxid siričitý a siričitany v koncentráciách vyšších ako 10 mg/kg alebo 10 mg/l
Skupina 13
Vlčí bôb a výrobky z neho
Skupina 14
Mäkkýše a výrobky z nich

Reklamačné podmienky

Predávajúci zodpovedá za výrobné vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim.
Predávajúci nezodpovedá za vady spôsobené prepravou zabezpečovanou Slovenskou poštou a.s..
Predávajúci nezodpovedá za vady spôsobené hrubým alebo nesprávnym zaobchádzaním s produktom.
S prípadnou reklamáciou našich produktov sa obracajte na remini@remini.sk.
V prípade doručenia na dobierku si obsah zásielky skontrolujte ihneď po jej prevzatí. Ak je tovar zjavne poškodený následkom dopravy, žiadajte náhradu od Slovenská pošta a.s.