Ak máme záujem, aby jedného dňa naše deti dokázali rozvážne nakladať s peniazmi, začnime už v predškolskom veku. A hoci je zvládanie mesačného rozpočtu obzvlášť ťažkou témou i pre mnohých dospelých, napriek tomu môžete začať už teraz s jednoduchými hrami, ktoré deti naučia vnímať hodnotu peňazí reálnejšie. Výskumy potvrdzujú, že slovné inštrukcie sú v tomto prípade ďaleko menej účinné ako osobné skúsenosti. "Ak si chceš niečo kúpiť, musíš si na to počkať."
Toto je veľmi ťažké pre ľudí v akomkoľvek veku. Táto schopnosť, oddialiť si potešenie, dokáže dokonca predpovedať, aké úspešné dieťa bude, keď vyrastie. Deti v tomto veku by sa mali učiť, že ak niečo skutočne chcú, musia si na to počkať a ušetriť peniaze. Aj s touto lekciou ich môžeme oboznámiť prostredníctvom hry. Pozrite si nižšie niekoľko aktivít, ktoré deti určite budú baviť.
1. V spoluúčasti rodičovskej verejnosti oboznamovať deti s finančnou gramotnosťou a tak pripravovať deti pre život.
2. S využitím digitálnych technológií priblížiť deťom rôzne druhy peňazí.
3. Na otvorenej hodine prezentovať matematické a finančné schopnosti.
4. Medializácia projektu a informovanosť rodičovskej verejnosti na web stránke MŠ.
1 | Dovoľme deťom spoznať všetky mince i bankovky
Ukážme deťom všetky peniaze, aké máme. Dovoľme im, nech si ich ohmatajú, preštudujú a prípadne im povedzte niečo z histórie. Povedzme im na príkladoch vecí, akú majú hodnotu. Aktivita: Práca s lupou, digitálnym mikroskopom, kreslenie návrhov, odtláčanie mincí do modelíny, frotáž mincí, vyhľadávanie stratených mincí detektorom kovov...
2 | Navštívme spolu banku
Pre deti je banka i účet v banke veľmi abstraktná vec. Urobme si spoločný výlet do banky a priblížme dieťaťu, ako banka nakladá s vašimi peniazmi. Aktivita: s rodičmi sa deti oboznámia s fungovaním banky a novými pojmami, tvorivé návrhy bankomatu a pokladne
3 | Vytvorme si 3 sklenené poháriky s nálepkami „Šetrím“, „Míňam“ a „Darujem“.
Vždy keď dieťa dostane peniaze na narodeniny alebo za splnenie nejakých povinností, rozdeľte peniaze rovnomerne do týchto 3 pohárikov. Pohárik „Míňam“ mu ponechajme na malé nákupy ako sladkosti, nálepky a pod. Peniaze v poháriku „Šetrím“ by mali slúžiť na nákup drahších vecí. Uistime sa, že dieťatko si dá reálny cieľ a dokáže si to ušetriť napríklad v horizonte 1 mesiaca. Peniaze v poháriku „Darujem“ by malo dieťa darovať iba niekomu, na kom ste sa spoločne dohodli a viete, že jeho situácia je naozaj zlá. Tento pohárik by mal tiež slúžiť na kúpu darčekov pre kamarátov alebo rodinu. Takáto aktivita deťom dáva príležitosť učiť sa byť trpezlivým, čakať a naučiť sa šetriť peniaze. Aktivita: v rodine so skutočnými financiami, v škôlke s fiktívnym platidlom (žetón), vlastné pokladničky „Šetrím“, „Míňam“ a „Darujem“.
4 | Povedzme mu o svojej práci „profesie“
Povedzme dieťaťu o svojej práci a prečo vám v nej dávajú za váš výkon peniaze. Priblížte im realitu, ako v skutočnosti k ľuďom peniaze prichádzajú.
Aktivita: rozprávanie, námetové hry, hranie rolí – fotografovanie a reportáže deťmi
5 | Umožnime dieťaťu zarábať si vlastné peniaze
Vymyslime si systém, ako bude môcť dieťa zarábať peniaze od nás (fiktívne). Napr. ak pripraví niečo zaujímavé, pomôže... Vopred si stanovíme cenu a podmienky, ktoré musia byť splnené. V žiadnom prípade dieťa neodmeňujeme finančne za upratanie izby alebo čohokoľvek, čo bude patriť k jeho základným povinnostiam v domácnosti. Odmeňujeme len za niečo EXTRA.
Aktivita: v rodine, určenie pravidiel - hodnotenie žetónmi
6 | Hrajme sa na obchod
Zahrajme sa na predavačku a nakupujúceho. Pripravíme si cenovky, fiktívne peniaze a simulujeme reálne situácie.
Aktivita: hra na obchodníkov, manipulácia „s peniazmi“, počítanie, váženie potravín
7 | Pripravme si spoločne nákupný zoznam
Pred nakupovaním si spolu spíšeme (obrázkový zoznam), čo budete potrebovať. Keď budeme v obchode, spoločne si zoznam čítame a posielame dieťa pre tieto položky.
Aktivita: s rodičmi, exkurzia do obchodných reťazcov
8 | Ukazujme prepojenia odkiaľ tovar pochádza
Využijeme príležitosť, keď nakupujeme v obchode jednotlivé veci a hovoríme o tom, odkiaľ sa vzali v obchode vajíčka, mrkva, mäso či ryža.
Aktivita: s rodičmi, rozhovor „odkiaľ prišli potraviny do obchodu?“, vyhľadávanie krajiny pôvodu na internete
9| Hovoríme o veciach, ktoré potrebujeme a ktoré chceme
Aktivita: Spravíme si zoznam vecí, ktoré potrebujeme k bežnému životu ( potraviny, drogéria a pod. ) a tých, ktoré nás tešia. Poprosíme dieťa, aby premýšľalo, čo z toho sú veci, ktoré chceme a ktoré "musíme" kupovať. Na všetko dáme cenovky a do stredu položíme obnos peňazí, ktorý máme na nákup vyčlenený (fiktívny plat). Potom dávame do košíka potrebné veci a vyčíslime ich. Snažíme sa dieťaťu ukázať, že nie je možné z obnosu peňazí, ktorý máme k dispozícii kúpiť všetko, čo vám robí radosť, inak by vám nezostali financie na to, čo skutočne potrebujete na prežitie.
10 | Nájdime rozprávky, ktoré nám pomôžu
Existujú rozprávky, ktoré približujú deťom túto oblasť. Skúsime pátrať a možno tiež nájdeme nejakú obľúbenú postavičku, ktorá deťom v tomto snažení pomôže.
Aktivita: O Troch grošoch, dramatizácia, rozhovor, analýza deja a postáv, ponaučenie hospodárenia s financiami
Aktivita 1:
Aktivita 2:
Aktivita 3:
Aktivita 4: